Weg in de winter
Gaat u deze winter gewoon door met vakantievieren in uw camper? Dan zijn er in de winter een aantal zaken om extra rekening mee te houden om uw camper veilig en technisch in orde te houden.
Wij geven u graag wat extra tips voor het onderstel van uw camper.
1.Winterbanden, en eventueel sneeuwkettingen
Winterbanden zorgen bij koude weersomstandigheden voor een betere grip op de weg, waardoor ongelukken voorkomen kunnen worden. Wanneer u bij gladheid toch rijdt zonder winterbanden, heeft u ook een grote kans op aansprakelijkheid en/of een boete bij schade.
Daarnaast zijn in sommige landen winterbanden ook verplicht, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Finland en Zweden. Naast winterbanden, kan het ook zo zijn dat extra sneeuwkettingen verplicht zijn. Wegen en trajecten waar sneeuwkettingen verplicht zijn herkent u aan het ronde, blauwe bord met daarop een band met sneeuwketting afgebeeld.
2.Ruitensproeiervloeistof
Het klinkt misschien simpel, maar neem voldoende ruitensproeierantivries mee aangezien het bij wegen waar flink gestrooid is met pekel, snel op gaat. Let hierbij goed op de adviestemperatuur van de vloeistof, dat deze tegen de vorst kan die u onderweg tegen komt. Ruitenvloeistof met antivries is wettelijk niet verplicht in de winter, maar ook hier loopt u kans dat u aansprakelijk wordt gesteld of een boete krijgt wanneer na een ongeluk blijkt dat u geen ruitenvloeistof heeft gebruikt.
3.Tijdig tanken
Tijdig tanken is altijd wel een goed idee, maar zeker in koude weersomstandigheden moet u rekening houden met grotere reserves. In noodgevallen moet u dan de motor – en daarmee de kachel – nog een aantal uren kunnen laten draaien.
4.Voorkom accuproblemen
Om accuproblemen te voorkomen is het altijd belangrijk om korte ritten te vermijden. Tijdens het starten en eerste gebruik van een voertuig wordt veel stroom gebruikt, maar tijdens een korte rit kan de accu niet voldoende opladen. In de winter is dit principe nog belangrijker.
Voorkom accuproblemen: nieuwe startaccu’s
Ook als uw startaccu nog redelijk nieuw is, loopt in de winter de startcapaciteit terug en neemt de accu lagere laadstroom op. Vervang deze accu niet zomaar door een nieuwe, maar probeer hem eerst eens op te laden met een moderne acculader. Meet vervolgens de conditie van de accu aan het begin van de winter om de echte status te achterhalen.
Voorkom accuproblemen: oudere startaccu’s
Na verloop van jaren daalt het prestatievermogen van een startaccu door o.a. slijtage van het inwendige plaatmateriaal of door sulfatering. Op den duur zorgt dit ervoor dat de accu de chemische energie niet meer goed kan omzetten naar elektrische energie. Zeker bij een oudere accu is het zinvol om het prestatievermogen te meten, zodat u op tijd kunt vaststellen of de accu toe is aan vervanging.
5.Sleep- en startkabels
Als u onverhoopt van de weg glijdt of vast komt te zitten, ondanks het gebruik van goede winterbanden en/of sneeuwkettingen, kunt u sleepkabels gebruiken. Zo kunt u vaak toch vrij gemakkelijk weer op weg geholpen worden door voorbijgangers, zonder te hoeven wachten op bijvoorbeeld pechhulp diensten (die u overigens gratis krijgt wanneer u de APK & onderhoudsbeurt bij ons laat uitvoeren!)
Ook kan het ondanks goede voorbereidingen toch voorkomen dat de accu het toch niet meer (voldoende) doet. Als de accu bij extreme kou onvoldoende capaciteit heeft, heeft u startkabels nodig om starthulp te krijgen. Indien u kiest voor een pechhulp service, zullen zij de juiste startkabels bij zich hebben om u starthulp te geven.
Soms is het nodig dat een ander u helpt. De ander zet dan de neus van zijn voertuig tegen de neus van de uwe aan, de startkabels worden aangesloten en de motor wordt gestart. Dit heeft echter risico’s, vooral voor campers met een modern motormanagementsysteem. Bij het loshalen van de startkabels kan een spanningspiek optreden bij de camper die de hulp ontvangt, en kan schade oplopen aan de elektronica. Kies daarom bij voorkeur voor pechhulpservice, maar indien u het toch zelf wilt doen volg dan de aanwijzingen in het instructieboekje van uw auto nauwkeurig en lees u goed in.
De juiste startkabels
Niet elke startkabel is geschikt voer ieder voertuig, daarom is het belangrijk de juiste startkabels aan te schaffen. Voor dieselmotoren tot +/- 3 liter cilinderinhoud is het gebruikelijk om startkabels te gebruiken die minimaal belast kunnen worden tussen 200-250 ampère. Deze hebben een diameter van ongeveer 16 millimeter.
Dunnere startkabels zijn geschikt voor lager ampère en hebben als starthulp bij zwaardere startmotoren groot spanningsverlies in de kabels. Dit is direct te merken aan het sneller warm worden van de kabels, en werkt nadelig voor een snelle en effectieve starthulp.
De boordaccu als hulpstart
Campers hebben ook een tweede accu, de zogenaamde boordaccu. Wanneer deze boordaccu een startaccu is, is deze uiteraard ook goed in te zetten als startaccu. Sommige campers beschikken over een semi-tractie accu als tweede accu, deze zou in noodgevallen ook ingezet kunnen worden als hulpstartaccu.
6.Doe de wintercheck
Wilt u weten of uw camper er klaar voor is om in de winter op pad te gaan? U bent welkom bij de Schouten Camperservice om uw voertuig (visueel) te laten inspecteren, de winterbanden er op te laten zetten of advies te ontvangen op een van de andere punten die in deze checklist zijn genoemd.